måndag 19 december 2011

SAAB var en symbol för efterkrigssverige!

När andra världskriget var slut började flygingenjörerna på SAAB rita bilar . Ingenting var omöjligt i ett Sverige som  kunde dra nytta av att en ha en industri och en infrastruktur som inte var sönderbombad. Övriga Europa skrek efter svenska varor och en guldålder inledes med stigande välstånd. Att ett litet land som Sverige hade två bilmärken var faktiskt häpnadsväckande! Svensk produkter med stämpeln "Made in Sweden blev nu en garant jorden runt för kvalitet. Den första bilen SAAB tillverkade var Vagn 001.Den var tydligt flygplansinspirerad liksom efterföljaren SAAB 92. Själva designen var rena ögongodiset. Framgången för SAAB fortsatte sedan inom bilrally och nya tekniska innovationer. De senaste årens ovärdiga pajaserier hade SAAB automobil däremot kunnat klara sig utan. Kanske är det bara följdriktigt att SAAB automobil som föddes ur efterkrigstiden guldålder i Sverige nu går i graven?