onsdag 29 juni 2011

Fondförvaltarnas bästa krängarknep

När fondinstituten börjar marknadsföra exotiska länderfonder eller specifika branschfonder har börserna där så gott som alltid redan rusat. En av anledningarna är att man nu kan marknadsföra fonderna med att visa en smaskig börskurva som stiger rätt upp i galaxen. Småspararna ska få känsla att här gäller det att hänga på raketen. Tyvärr är för det mesta börserna i det läget redan övervärderade. Men en trist börskurva med en börs som kanske i det läget är undervärderad och köpläge i säljer varken fonder eller genererar feta bonusar.
Exemplen på när fondinstituten börjar hårdmarknadsföra fonder där marknaderna snabbt efteråt dykt ner i dyngan är flera. Några exempel är Japanfonderna på slutet av 80-talet, IT-fonderna vid millennieskiftet eller miljöfonderna år 2007. Men listan kan naturligtvis göras längre. Det senaste nu är mintfonder vilka innehåller länderna Mexiko, Indonesien, Nigeria och Turkiet. Here we go again!

Fortsättning följer.................