onsdag 2 november 2011

Rederibranschen sjunker mot botten!

Extra kritiskt är det för rederier med  torrfartyg som transporterar malm, kol m.m. Men ännu allvarligare är det för rederier inom tankfartyg som transporterar diverse oljeprodukter. Huvudorsaken är att rederierna beställde på tok för många fartyg innan finanskrisen år 2008. Resultatet är att fartygstillgången vida överträffar behovet. Nya fartyg beställda innan finanskrisen fortsätter även hela tiden att ticka in på marknaden och detta kommer att fortsätta de närmaste åren. Priset som ett tankfartyg får idag för att transportera olja täcker i nuläget inte ens driftkostnaderna för fartyget. Att rederibranschen är en bransch i allvarlig kris syns även på börskurserna. Exempelvis Frontline världens största tankrederi noterat på Oslobörsen har förlorat över 80 procent av sin aktiekurs det senaste året. Torm ett kombinerat torr och tankrederi noterat på Köpenhamnsbörsen har förlorat nästan 70 procent av sitt börsvärde på bara tre månader. Det stora problemet för dessa rederier är att de går med förlust samtidigt som som dom dras med en stor skuldsättning. En livsfarlig kombination. Både Frontline och Torm har försökt skapa en tidfrist mot bankerna genom att sälja av fartyg till låga priser i år. Problemet är dock att det inte botar grundproblemet nämligen överutbudet av torr och tankfartyg på marknaden. Den stora frågan blir blir vilka tank och torr-rederier som kommer att överleva blodbadet och i vilken form.

Fortsättning följer.............